Este blog presenta novedades relativas a los intereses que me mueven por este mundo digital: lecturas, novedades sobre lectura fácil -tema que originó este espacio ya hace unos años-, experiencias docentes y materiales didácticos, y información sobre aspectos de corrección y traducción lingüísticas.

diumenge, de novembre 02, 2014

Alumnes: com fer una exposició oral.



L’exposició d’un tema davant d’un grup més o menys nombrós de persones no pot ser mai fruit d’una improvisació, ans al contrari, exigeix una preparació minuciosa. Només així aconseguirem que la informació sigui completa, coherent i rigorosa, i que la comunicació esdevingui totalment eficaç i útil.

La preparació d’una exposició oral ha de passar per  les quatre fases següents:


1. Recerca d’informació
-Un cop coneguem el tema del qual volem tractar, és interessant fer una pluja d’idees per avaluar els nostres coneixements.

-Tot seguit, cal fer un treball de recerca per recollir la màxima informació possible.

2. Selecció de la informació
-Cal establir quin és l’objectiu primordial de la nostra presentació: informar, persuadir, opinar…
-Cal fixar el missatge central de l’exposició, és a dir, el fil conductor de tot el que volem dir.
-També cal tenir en compte el públic a qui ens hem d’adreçar i els seus coneixements i interessos.
-En funció dels tres punts anteriors, seleccionarem la informació que considerem més important per aconseguir l’objectiu establert.

3. Elaboració d’un guió
-Hem d’ordenar la informació seleccionada d’acord amb una estructura determinada que, en general, respondrà a les tres parts següents: introducció, desenvolupament i conclusió.

-En cada apartat, convé jerarquitzar les idees, de manera que les idees principals destaquin per sobre de les secundàries i dels exemples.
4. Assaig de l’exposició
-Convé fer diversos assajos abans de fer l’exposició davant del públic, tenint cura del to de veu, velocitat, claredat…

-Cal cohesionar les diferents parts i les frases amb els connectors més adequats: els d’ordre (en primer lloc, tot seguit…), els de contrast d’idees (al contrari, això no obstant…), els de síntesi (en definitiva, en conclusió), etc.


-És recomanable pensar què direm, en quin ordre i com ho direm. També és important tenir present a qui ens adrecem.
-És molt útil elaborar un esquema per organitzar les nostres idees.
-És important que fem servir un registre formal, dins de l’estàndard.

Estructura de la intervenció, com podem preparar el guió:

Introducció. Hem d’interessar el públic: cal pensar bé què direm per començar l’exposició. Podem fer una síntesi del que volem explicar, podem situar en el temps i l’espai allò de què parlarem.

Desenvolupament. Podem escriure en punts aïllats els diversos aspectes del tema que volem tractar. Hem de saber veure què és interessant i què no.

Conclusió. Hem de saber tancar la nostra intervenció. Podem sintetitzar algun aspecte del que hem explicat.

     Per començar a parlar:
     Bon dia / Bona tarda / Hola a tothom
     Us parlaré de… / M’agradaria explicar-vos com… / M’han demanat que us parli de la meva experiència com a…
     Explicació-exposició: situació en el temps, detall de les accions, arguments…
     Parlo en nom d’una associació (o d’un grup de persones) que…
     El primer que fem és… Després… / A continuació…
     S’ha de tenir en compte que…
     Per exemple… / Com ara…
     També vull destacar…
     Voldria explicar-vos…
     Per trencar la intervenció.
     Per acabar, voldria dir-vos que val la pena… / M’agradaria remarcar que…
     Finalment, només vull… recordar que… / insistir que…
     Espero que el que us he explicat pugui orientar altres persones….
     Moltes gràcies per la vostra atenció. Si em voleu fer alguna pregunta...

La presentació oral va acompanyada en l'actualitat d'un power point on apareixen les idees més rellevants acompanyades de fotos, esquemes, etc. Aquí teniu un document que us pot ser ben útil per confeccionar un bon power point.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada