Este blog presenta novedades relativas a los intereses que me mueven por este mundo digital: lecturas, novedades sobre lectura fácil -tema que originó este espacio ya hace unos años-, experiencias docentes y materiales didácticos, y información sobre aspectos de corrección y traducción lingüísticas.

diumenge, de novembre 02, 2014

Paraules emmetzinades de Maite Carranza

FITXA TÈCNICA

ANY: 2010
EDITORIAL: EDEBÉ. Col·lecció Periscopi.
IDIOMES: català, castellà, gallec, basc i valencià.
ISBN: 978-84-236-9653-6

Què va passar amb Bàrbara Molina? Mai no es va trobar el seu cos ni es van aconseguir proves per tal de detindre cap culpable. Una telefonada a un mòbil capgira el destí de moltes persones: el d’un policia a punt de jubilarse, el d’una mare que ha perdut l’esperança de trobar la fi lla desapareguda, el d’una xica que va trair la seua millor amiga. Paraules emmetzinades és una crònica d’un dia trepi dant, viscut a contrarellotge i protagonitzat per tres persones pròximes a Bàrbara Molina, desapareguda misteriosament i violentament quan tenia quinze anys. Un enigma que, després de quatre anys sense resoldre’s, es veurà sacsejat per noves claus. De vegades, la veritat roman oculta en la foscor i només s’il.lumina quan obris una finestra. Una història de mentides, secrets, enganys i falses aparences que toca el viu dels mites inqüestionables. Un relat esfereïdor que dissecciona la hipocresia de la societat moderna. Una denúncia valent dels abusos sexuals infantils, les seues conseqüències devastadores i la seua invisibilitat en el nostre món benpensant.


***

Paraules emmetzinades (2010), de Maite Carranza, Premi Edebé de Literatura Juvenil, és una de les lectures obligatòries a l'assignatura de llengua catalana a 4t de l'ESO. M'agrada que sigui així. Cal llegir autors catalans en aquesta assignatura quan no sempre és així, i la Maite Carranza té ingredients suficients per atreure l'atenció dels joves vers la lectura tractant temes d'actualitat no sempre acceptats per a aquestes edats. Algú em deia no fa molt que aquest llibre és una lectura dura per als joves de 14 o 15 anys. Potser sí, però la vida, en general, és dura per a molts i els temes tractats per la Carranza són presents en el dia a dia d'alguns dels nostres conciutadans. Què millor que fomentar-ne el coneixement i la prevenció, fent-ho de forma clara però efectiva. El maltractament infantil i juvenil és el tema pincipal d'aquesta novel·la, a més d'altres secundaris no menys importants com l'amistat, la solitud, etc. Amb aquest rerefons és hora ja d'evitar la sobreprotecció a què sotmetem els nostres fills/filles en l'actualitat.

Disfressada sota l'aparença d'una novel·la de misteri o policíaca, Paraules emmetzinades és el relat tràgic d'una jove desapareguda que es creu morta i que desvetlla l'interès d'un inspector de policia a punt de jubilar-se. Basada en testimonis reals i dades ben documentades sobre el tema (la Fundació Vicky Bernadet n'és una de les principals fonts), l'obra té una funció pedagògica i de denúncia. El seu treball a les aules dels instituts ha de servirr per fomentar-ne el coneixement i evitar més casos de maltractament entre els joves catalans.

Materials per al treball de Paraules emmetzinades a l'aula:

  1. Activitats d'aula. Pla lector,  Ed. Edebé., http://www.planlector.com/descarga.asp?idDoc=1675&d=Paraules-emmetzinades-ACT.pdf
  2. CARRANZA, M. L'adolescència des de l'humor, la fantasia i el thriller. EL GUST PER LA LECTURA. CONFERÈNCIES 2010-2011. Servei d'Immersió i Acolliment Lingüístics. http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/b7a008d3-5ab3-4e99-8804-6757dcc2b730/humorfantasiaithriller.pdf
  3. Estratègies d'animació lectora Paraules emmetzinades. Pla lector Grup Edebé., http://www.planlector.com/descarga.asp?idDoc=1676&d=Paraules-emmetzinades-EST.pdf


Alumnes: com fer una exposició oral.



L’exposició d’un tema davant d’un grup més o menys nombrós de persones no pot ser mai fruit d’una improvisació, ans al contrari, exigeix una preparació minuciosa. Només així aconseguirem que la informació sigui completa, coherent i rigorosa, i que la comunicació esdevingui totalment eficaç i útil.

La preparació d’una exposició oral ha de passar per  les quatre fases següents:


1. Recerca d’informació
-Un cop coneguem el tema del qual volem tractar, és interessant fer una pluja d’idees per avaluar els nostres coneixements.

-Tot seguit, cal fer un treball de recerca per recollir la màxima informació possible.

2. Selecció de la informació
-Cal establir quin és l’objectiu primordial de la nostra presentació: informar, persuadir, opinar…
-Cal fixar el missatge central de l’exposició, és a dir, el fil conductor de tot el que volem dir.
-També cal tenir en compte el públic a qui ens hem d’adreçar i els seus coneixements i interessos.
-En funció dels tres punts anteriors, seleccionarem la informació que considerem més important per aconseguir l’objectiu establert.

3. Elaboració d’un guió
-Hem d’ordenar la informació seleccionada d’acord amb una estructura determinada que, en general, respondrà a les tres parts següents: introducció, desenvolupament i conclusió.

-En cada apartat, convé jerarquitzar les idees, de manera que les idees principals destaquin per sobre de les secundàries i dels exemples.
4. Assaig de l’exposició
-Convé fer diversos assajos abans de fer l’exposició davant del públic, tenint cura del to de veu, velocitat, claredat…

-Cal cohesionar les diferents parts i les frases amb els connectors més adequats: els d’ordre (en primer lloc, tot seguit…), els de contrast d’idees (al contrari, això no obstant…), els de síntesi (en definitiva, en conclusió), etc.


-És recomanable pensar què direm, en quin ordre i com ho direm. També és important tenir present a qui ens adrecem.
-És molt útil elaborar un esquema per organitzar les nostres idees.
-És important que fem servir un registre formal, dins de l’estàndard.

Estructura de la intervenció, com podem preparar el guió:

Introducció. Hem d’interessar el públic: cal pensar bé què direm per començar l’exposició. Podem fer una síntesi del que volem explicar, podem situar en el temps i l’espai allò de què parlarem.

Desenvolupament. Podem escriure en punts aïllats els diversos aspectes del tema que volem tractar. Hem de saber veure què és interessant i què no.

Conclusió. Hem de saber tancar la nostra intervenció. Podem sintetitzar algun aspecte del que hem explicat.

     Per començar a parlar:
     Bon dia / Bona tarda / Hola a tothom
     Us parlaré de… / M’agradaria explicar-vos com… / M’han demanat que us parli de la meva experiència com a…
     Explicació-exposició: situació en el temps, detall de les accions, arguments…
     Parlo en nom d’una associació (o d’un grup de persones) que…
     El primer que fem és… Després… / A continuació…
     S’ha de tenir en compte que…
     Per exemple… / Com ara…
     També vull destacar…
     Voldria explicar-vos…
     Per trencar la intervenció.
     Per acabar, voldria dir-vos que val la pena… / M’agradaria remarcar que…
     Finalment, només vull… recordar que… / insistir que…
     Espero que el que us he explicat pugui orientar altres persones….
     Moltes gràcies per la vostra atenció. Si em voleu fer alguna pregunta...

La presentació oral va acompanyada en l'actualitat d'un power point on apareixen les idees més rellevants acompanyades de fotos, esquemes, etc. Aquí teniu un document que us pot ser ben útil per confeccionar un bon power point.